Sunday, October 7, 2012

Putus atau Teruskan ?



Asalamualaikum ~ ini entri kedua saya. mesti pelik kan .. banyak2 gambar tapi gambar negro yang saya letak haha. Apa2 pun entri kali ini agak menarik rasanya hehe. Semua orang pernah jatuh hati dan semua orang pernah bercinta ataupun 'Couple'

Putus atau Teruskan ?  itu sahaja pertanyaan yang cukup memeningkan.

Saya juga pernah bercouple dan dalam hati, saya terfikir "betul ke tindakan aku ni?"  dan kalau kita teringin minta putus percayalah .. agak sukar untuk lepaskan orang yang kita sayang tapi kita terpaksa.

"Biar hati mati menolak cinta insani,biar badan lesu ditohmah kata keji , jangan kau menangis wahai mata hati , menangislah andai cintamu ditolak Ilahi "

Semasa saya putus, bukan saya yang minta tapi orang yang saya sayang minta putus. Agak menariknya pada malam itu saya terfikir ingin putuskan hubungan tersebut tetapi secara tiba2 saya mendapat mesej daripada dia yang berkata " kita serahkan cinta kita pada Allah. lepaskanlah saya" .  Saya terima permintaan dia kerana saya tahu apa yang saya lakukan. Saya x bersedih pon bila putus sebab saya jenis yang x berperasaan (poyo).

Ok ! berbalik pada entri kita. Bagi saya Putus cinta lebih baik kerana kita dapat jaga pergaulan kita. Kalau teruskan pon lama2 bosan jugak. ye dak ? Kita inginkan cinta daripada Allah tapi kita buat sesuatu yang Allah x suka mcam Couple.

" kitorang kapel tapi kitorang x pegang2 "

Adab pergaulan antara lelaki dan perempuan ada banyak. Bukan takat x pegang je. Cara percakapan pon kena jaga jugak. Adakah sesuatu yang baik kalau kita jumpa perempuan sebab nak cakap " I love you" ? Kalau dah kawen tu x salah. Kalau duduk rapat2 pon sama je walaupun x sentuh apa2 . Semua yang dalam Couple tu menjurumus kepada zina. Memang betul saya pon pernah kapel tapi saya putus sebab saya takut Allah. Saya takut jika saya terjerumus kepada Zina, adakah Allah mengampuni saya ?

Katakanlah (Wahai Muhammad): “Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah akan mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu. Dan Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” [Surah Ali Imran 3: 31]

Apa bukti kita cintakan Allah ? Mengelakkan diri daripada melakukan larangan-Nya. jangan kau katakan Solat 5 waktu itu sudah cukup . Amal soleh yang lain pun kita kena lakukan juga kalau kita benar2 cintakan Allah.

^_^  jangan stress baca entri saya. Saya x berniat pon x putuskan hubungan kamu dengan pasangan kamu.
Yang single, teruskan . Jaga adab pergaulan kamu ye ~ Asalamualaikum

No comments:

Post a Comment